NOT RACISM

Att gömma sig bakom ett ord är förjävligt!
Så var det då dags igen. Syrianska, ett fotbollslag dominerat av nysvenskar. Deras supporters är till större delen stökiga, precis som vilken supporterklubb som helst. De skriker slagord, kastar bengaliska facklor, hotar domare till livet, misshandlar och det har till och med hänt att supporters tagit sig ner på spelplanen och misshandlat spelare.
Tillbaka till det där med nysvenskar och Syrianska, att de lever om mer än andra klubbar det kan jag inte svara på, men en sak är då säker, kulturella missförstånd kommer det alltid att finnas.
Det som har hänt är att Ängelholms ordförande Mats Karlsson uttalat sig om en kvalmatch mot Syrianska. Han ska tydligen ha sagt:

-"Syrianska har apor på lektarna".

Detta berättar han om  matchen, en minst sagt obehaglig fotbollsupplevelse. Mats satt på läktaren, bakom Ängelholms bås och hejade fram sitt lag, när 400-500 personer springer ner och skriker, någon spottar honom i ansiktet, skriker könsord. De börjar sparka på Ängelholms spelarbås och Syrianska´s ordningsvakter gör ingenting. I en intervju reagera självklart Mats och han kastar ur sig en groda! Men han står för det han sagt och håller fast vid sitt uttalande.
Nu ska Syrianska klacken anmäla Mats Karlsson för att han kallat dem för apor. Syrianskas ordförande gör ett uttalande:

– "Han har visat sina åsikter. Jag vill egentligen inte använda ordet, men det är inget annat rasism. Han har gått alldeles för långt nu. Att han väljer att ta tillbaka det här i dag eller i morgon skulle vi aldrig köpa"

Men allvarligt talat handlar det här om rasism!? Eller är det faktiskt så att supporterklubbar beter sig som just okontrollerbara, hysteriska apor ibland.
I det här fallet tycker jag att Syrianska bara gör bort sig och faktiskt själva placerar sig i ett fack, de särbehandlar sig själva genom att kalla det här för rasism.

Om vi nu ska vara så politiskt korrekt och skita i brallan så fort vi hör ordet rasism, då tycker jag att alla ska ha rätt att stämma till höger och vänster, bete sig ociviliserat och provocera även om man inte har nysvenskar i truppen. Att använda sig av svenskars naiva inställning till ordet och rädslan för konsekvenserna av att bli stämplad rasist. Att använda ordet rasism tycker jag är ett enormt missbruk i det här fallet.
När jag var liten kunde min mor och far säja till oss unger att vi levde om som apor, nu var faktiskt en av mina bästa kompisar adopterad och väldigt mörk, var mina förälldrar rasister? Jag bara undrar...
Vi skulle behöva lite mer "stake", som vårat grannland. De har betydligt mer ryggrad än vi. Norrmän firar i alla fall sin nationaldag och att de fortfarande har ett land, de skäms inte alls för sina seder och har förstått att det inte är rasism det handlar om när man i själva verket bara uppskattar sitt land och sin frihet. Jag respekterar att de håller hårt vid sina seder och inte låter ordet rasism smutsa ner ett samhälle som inte alls är främlingsfientligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback